Blog

TREMA, PA ŠTA?

Da li se vašeg poslednjeg izlaganja sećate po graškama znoja, kazaljki na satu koje kao da ne mrdaju ili misli poput „Samo da se ovo završi“? Bilo da se radi o prezentaciji pred velikom publikom ili sastanku sa kolegama osećaj knedle u grlu, drhtavice u rukama i stisnutog želuca jednako je nepodnošljiv. Baš zato je dobro vreme da shvatite zašto se ovo dešava i naučite kako da promenite ovu strategiju.

Da, dobro ste pročitali, strategiju. Strategija je niz nekih ponašanja koje dovode do određenog rezultata (ne uspeha ili nespeha, već rezultata). Za sve što radimo koristimo neku strategiju. Što više koristimo jednu strategiju, to je ona lakša za izvođenje i postaje automatska reakcija. Kada vozimo kola, znamo da je potrebno da se vežemo, proverimo retrovizor, upalimo kola, možda i radio… Ovo je niz stvari koje obavljamo svaki put kada sednemo u auto. Zato s vremenom ovo radimo ne razmišljajući puno o svakom koraku.

Na taj način, kad god saznamo da je potrebno spremiti neku prezentaciju, automatska pomisao je nešto poput „Jao ne! Samo da ovo prođe pa ću lako posle…

Neke od strategija su jako korisne i dozvoljavaju da ne moramo baš u svakom momentu da razmišljamo o svakom detalju. Međutim postoje i one koje nam nisu korisne, a ne menjamo ih samo zato što smo ih toliko puta prešli da su toliko automatizovane da i ne pomišljamo više da su promenjive.

Danas nas mnoge metodologije uče da je nekorisne navike moguće promeniti i da to ne mora da bude težak i naporan proces. Evo od čega već danas možete početi.

1.  Kako bi bilo kada biste tokom prezentacije mogli da se dobro zabavite?

Kada nam nešto ne deluje prijatno, ni ne pomišljamo da možemo da uživamo u tom procesu. Ali zašto ne bismo mogli? Šta nas to tačno sprečava? Strah. Pa šta? Postoji toliko stvari važnijih od toga. Hrabrost, ljubav prema onome što radimo, misija ili cilj naše prezentacije, osećaj uspeha, pobeda… Zapitajte se zaista, šta je to važnije od tog straha od izlaganja? Kako bi bilo kada biste mogli da uživate u tome, šta biste sve onda radili, šta bi sve bilo moguće, na koji način biste se pripremali?

Ovo nisu retorička pitanja, zaista odvojite nekoliko trenutaka da sebi odgovorite na ova pitanja. Pitanja takođe služe za promenu fokusa, a to će odrediti kuda ide sva vaša energija. Od straha ka uspehu, od blamiranja ka pobeđivanju samog sebe, od neuspeha ka zadovoljstvu i zabavi…

2. Prizovite stanje uspeha!

Stanje je proizvod naših emocija, misli i ponašanja u jednom trenutku. Emocije možda ne možemo da biramo, ali uvek možemo da izaberemo ono na šta ćemo se fokusirati. Kakvo stanje biste voleli da imate tokom prezentacije? Samopouzdanje? Sigurnost? Spremnost?

Pred vašu sledeću prezentaciju, prisetite se nekog trenutka kada ste zaista bili u tom stanju, sa svim emocijama i mislima koje ste tada imali. Proživite taj trenutak kao da se dešava ponovo u ovom momentu. Pojačajte taj osećaj koliko god možete. Ovo ne mora trajati duže od dva minuta. Na ovaj način namerno i svesno usmeravate vaše misli tako da vam koriste. Svaki sledeći put ovo postaje lakše dok ne potpuno ne postane vaša automatska strategija. Zato ovo možete vežbati i pre prezentacije.

3. Koncept + sadržaj

Kako bi bilo da imate formular sa jasno određenim delovima kreiranim tako da zainteresujete svakog u vašoj publici, lako prenesete svoju ideju, a vaša publika brzo usvoji ono što im govorite? Na vama je samo da ubacite sadržaj vaše teme. A to je vaša odgovornost. Kada znate sadržaj vaše prezentacije, delove, redosled, dužinu svakog dela nema razlog za brigu. Ne morate razmišljati šta sledeće treba da kažete, da li ste nešto preskočili i slično… Još kada ste u dobrom stanju tokom izlaganja, onda samo ostaje da se zabavite tokom procesa, zar ne?

Najvažnije je da znate da su prezentovanje, dobro stanje, zanimljivo izlaganje veštine koje se uče i uvežbavaju. To NIJE talenat.

Naši treninzi baš zato uspešno pomažu ljudima da postanu izvrsni prezentatori. Mi znamo da ako neko može – svako može i baš zato podržavamo ljude da prenose svoje ideje slobodno i uživaju u svim delovima svog posla.

Više o tome saznajte kod naših konsultanata.

office@mynlp.rs

011/4066-649

 

Autor teksta: Una Timotijević, dipl. psiholog, NLP trener

 

TREMA, PA ŠTA?

Related Posts